Успіх

Як мотивувати персонал?

Як мотивувати співробітників закривати план на 150%?

Розробка системи мотивації – одна з найважливіших завдань власника бізнесу. Не можна повністю доручити її РОПу: він часто буває незацікавлений в тому, щоб менеджери з продажу працювали ефективно. Крім того, а хто буде мотивувати самого керівника відділу?

Тому потрібно вивчити основи: принципи мотивації у відділі продажів, 3 рівнях мотивування та його специфіка для різних типів працівників.

Принципи мотивації

Це вихідні точки індивідуального малюнка заохочення працівників:

  • Потрібно донести до них просту думку: робиш план – отримуєш вище ринку праці, не робиш – отримуєш нижче (принцип Дарвіна). Так виділяються дві групи співробітників, що перша отримує більше, інша – менше. Природно, всі захочуть бути в першій. Можна удосконалити цю схему, даючи в 3 рази більше тим, хто виконав план.
  • Інша основа для стратифікації – бонуси. Виконуєш до 80 % плану – накопичені з особистих продажів бонуси множаться на 0 (тобто згоряють), від 80 % до 100 % – залишаються незмінними, а від 100 % – ростуть у два рази (принцип великих порогів).
  • Працівники повинні мотивуватися тільки тим, за що вони повністю відповідають. Так, не можна вводити пенсію через старість клієнтів, тому що процес їх появи в чому є природним і залежить від дуже великої кількості факторів. Також не можна мотивувати на прибуток або на маржу, якщо ви самі встановлюєте ціни.
  • Підрахунок доходу не повинен займати більше 20 секунд, інакше співробітник просто не зможе пригадати, навіщо він взагалі працює і чого може досягти. Для цього слід обмежитися трьома критеріями визначення доходу. Працюючи над мотивацією, час від часу подзивайте свого підопічного і перевіряйте, чи може він за ⅓ хвилини пояснити, на який результат трудиться.
  • Принцип дзеркала – мотивуйте РОПов і менеджерів так, щоб між ними не було конфлікту інтересів. Якщо у керівника буде план по прибутку, то для нього буде невигідно підвищення зарплати своїх підлеглих. А якщо зростає, то у самих менеджерів немає мотивації для збільшення обороту, і прибуток все одно не виросте. Коло замкнеться.

І, звичайно ж, головний принцип мотивації відділу продажів – формування підсумкової зарплати співробітників з трьох рівнів:

твердий оклад;

м’який оклад;

бонуси.

Найбільш великою помилкою є ігнорування цього поділу і виплата премії за голий відсоток від продажів. Навіть якщо спочатку це здасться дієвим, то потім ефективність методу буде падати все нижче і нижче.

Тепер подивимося, як за рівнями розрахувати зарплату працівника. Кожен з них має свою специфіку.

Твердий оклад

Це сума, яку працівник отримає на виконання своїх базових обов’язків – тобто за присутність на робочому місці протягом стількох-то днів місяця.

Якщо він з якоїсь причини не вийшов у встановлений термін, оклад знижується – причому не обов’язково настільки ж, скільки приблизно коштує його робочий день. Санкції можуть бути набагато суворіше. При цьому в зворотну сторону це не працює, тобто за додатковий день роботи твердий оклад не росте.

Для його розрахунку потрібно орієнтуватися на середній оклад у вашій сфері і у вашому регіоні. Також можна використовувати формулу:

Сума знімання однокімнатної квартири / 2 + середні витрати на продукти та транспорт (все в цінах вашого регіону).

Так співробітник задовольнить базові потреби Маслоу і захоче більшого.

М’який оклад

Його називають також щомісячної премією та KPI – Key Performance Indicators (ключові показники ефективності). Перелік можливих показників відрізняється залежно від функції. Наприклад, у Хантера це може бути кількість укладених договорів, первинних дзвінків і проведених переговорів.

Головне, щоб було не більше трьох показників – згідно з принципом № 4, по якому менеджер повинен визначити свою зарплату за 20 секунд. Значить, потрібно розрахувати кожен показник, а потім скласти їх усі, щоб вийшов один загальний KPI. Виходить, КРІ = KPI1 + KPI2 + KPI3.

Прямий ефір на тему збільшення продажів і побудови ефективної системи мотивації вже в цей вівторок. Проста реєстрація, подарунки всім учасникам і ніякої води!

Для розрахунку кожного доданку є зручна формула:

KPI1 = базова сума (25 000) * Вага KPI1 * КВипПл

Вага KPI1 – відсоток важливості KPI1 в порівнянні з KPI2 і KPI3.

Якщо KPI = 100 %, то KPI1 = 30 %. У формулі буде написано 0,3.

КВипПл – відсоток виконаного плану. Припустимо, це 82 %. А так як у відповідності з принципом № 2 за виконання від 80 до 100% кількість балів не змінюється, то ми можемо написати формулу «1».

KPI1 = 25 000 * 0,3 * 1 = 7500

Обчислити KPI2 і KPI3 можна за тією ж формулою і з тієї ж базової сумою 25 000:

Вага KPI2 = 35 % (0,35). КВипПл = 78 % (тобто «0» за принципом № 2). А так як ми множимо на 0, то і KPI2 = 0.

Вага KPI3 = 35 % (0,35). КВипПл = 101 % (тобто «2»). KPI3 = 25 000 * 0,35 * 2 = 14 000.

Виходить, КРІ = 7500 + 0 + 14 000 = 21 500.

Бонуси

Для їх підрахунку потрібно чотири показника:

  • Сума особистих продажів конкретного співробітника.
  • Відсоток, який отримує цей чоловік від усієї суми. Він затверджується директором і змінюється не частіше, ніж раз у півроку.
  • Відсоток виконання плану. Тут знову згадуємо принцип № 2. Можна ускладнити його: за виконання від 80 до 90% кількість балів помножиться на 0,5, а від 90 до 100 % – також залишиться незмінним.
  • Дебіторська заборгованість. Якщо вона менше 5 %, то коефіцієнт дорівнює 1 заборгованості дорівнює. Якщо від 5 до 7 %, то 0,9. Від 7 до 10 % – 0,8. Більше – 0,6.

Потім все це перемножуємо. Природно, працівник не отримає нічого, якщо не виконає 80 % плану. Якщо дебіторська заборгованість не занадто висока (не вище 5 %), то кількість бонусів не зміниться.

Однак відкритим залишається питання: «Як слід співвідносити один з одним твердий оклад, KPI і бонуси, щоб краще мотивувати співробітника? » Це залежить в першу чергу від того, які функції він виконує. В залежності від них працівники поділяються на:

  • хантеров («мисливців»),
  • фермерів,
  • клоусеров,
  • KAM’ів.

Розберемо кожний випадок.

Мотивація співробітників на основі їх “ролі” у відділі продажів

Мотивація Хантеров

Їх завдання – прочісувати «ліс» у пошуках нових клієнтів. Вони працюють на кількість:

  • Первинних лідов.
  • Первинних дзвінків.
  • Кваліфікованих лідов.

Саме ці три показника краще всього брати для KPI у Хантеров. Також актуально кількість проведених переговорів і відправлених комерційних пропозицій – але вже менше, так як ці заходи зазвичай застосовуються ближче до укладення угоди.

А ось план по надійшли грошових коштів і середньому чеку менш актуальне, так як укладати договори – завдання інших людей. Але і ці показники можливі.

У зв’язку з цим оклад буде становити 30 % від зарплати, премія – 50 % (так як хантери повинні насамперед виконати план за кількістю лідів і дзвінків), а бонуси – всього 20% (тому що вони виплачуються за виручку, тобто за закриті угоди).

Мотивація Фермерів

Вони працюють з діючими клієнтами. Отже, найбільш актуальні для них KPI пов’язані з тим, яку частку поточної бази покриває їх діяльність, скільки їм вдалося повернути клієнтів і наскільки збільшити середній чек.

Однак важливо мотивувати не лише за кількістю обслужених людей, але і за конкретну суму, яку Фермер приносить фірмі. Адже бонуси становлять 60% його зарплати, в той час як на твердий і м’який оклад припадає по 20%. Тому можна ввести і інші KPI і мотивувати за зростання середньої ціни продажу однієї і реалізацію певного товару.

Мотивація Клоусеров

Вони закривають угоди, приносячи компанії нових клієнтів. Тому і отримують 70% зарплати бонусами, а інші 30% розподіляються порівну між м’яким і твердим окладом. В їх KPI насамперед увійдуть кількість закритих операцій і коефіцієнт конверсії (тобто відсоток успішних укладених договорів від загального числа зроблених спроб).

Тут також буде актуально мотивувати кількістю зустрічей і унікальних пропозицій, так як вони зазвичай завершують цикл продажів.

Мотивація KAM’ів

KAM – Key Account Manager (менеджер по роботі з ключовими клієнтами). Його робота відрізняється рядом особливостей:

  • Він веде клієнта від початку і до кінця.
  • Від початку до завершення переговорів з VIP-клієнтами проходить більше часу, ніж з усіма іншими. Тому нараховувати бали краще відразу за 3 місяці.
  • KAM’и завжди отримують більше за інших.

Їх зарплата складає в основному з твердого окладу і бонусів (40% і 50% відповідно), а ось на щомісячну премію припадає лише 10 %.

Це пов’язано з тим, що визначити постійні показники ефективності діяльності менеджер по роботі з ключовими клієнтами досить проблематично. Обов’язки у них дуже різноманітні, і всі вони досить нерівномірно розподілені в один місяць може бути багато зустрічей, в іншій почнуться укладення договорів.

І все ж, правильно підібрати KPI теж важливо. Якщо діяльність KAM’ів тяжіє до Фермерам, то можна мотивувати за роботу з VIP-базу, якщо до Хедхантеру – то кількістю підтверджених VIP-лідів. В принципі, для менеджерів по роботі з ключовими клієнтами можуть підійти всі перераховані KPI – багато залежить від бізнес-сфери.

Висновки:

  • при складанні системи мотивації потрібно спиратися на базові принципи – і тут не так важливо, яка у вас ніша;
  • дуже важливо ділити заохочення на три частини – твердий оклад, щомісячна премія, бонуси – і знати, як рахувати кожну з них;
  • також мотивація залежить від функцій, які виконує менеджер. Над Хантерами, Фермерами, Клоусерами і менеджерами з VIP-базі потрібно працювати окремо.

Сучасний бізнес – це продажі. Тому що в самих товарах і послугах майже нічого винаходити. А ось методи їх подачі – багате поле для експериментів. Той, хто почне першим його обробляти, збере всі вершки.

Прямий ефір на тему збільшення продажів і побудови ефективної системи мотивації вже в цей вівторок. Проста реєстрація, подарунки всім учасникам і ніякої води!